آیا شما پس‌انداز می‌کنید؟


عادت به پس‌انداز مهم‌تر است، تا میزان پس‌انداز عادت کنید که پس‌انداز کنید.


بار‌ها و بار‌ها به دوستان و آشنایان، رانندگان اتومبیل‌هایی که مرا به مقصد می‌رسانند، و همین‌طور به دوستدارانِ کسب شادمانی و ثروتِ بیشتر، پیشنهاد کرده‌ام که «بخشی از درآمدتان را پس‌انداز کنید.» پاسخ کلیشه‌وارِ تقریبا همۀ آن‌ها، این بوده است:


- « مگر پولی می‌ماند که پس‌انداز کنیم؟!»، یا:

- «با کدام پول؟!»


آنها واقعا راست می‌گویند، چون با تفکر و اندیشه و عاداتی که نسبت به پول و مدیریت آن دارند، پس‌انداز کردن تقریبا غیرممکن است.


بهتر است بدانید که یکی از اقتصادهای قوی جهان یعنی «ژاپن»، این قدرت خود را مدیون عادت مردمانش به پس‌انداز کردن است.


حال پرسش این است: «چگونه با هر میزان درآمد بتوانم پس‌انداز کنم؟»


پاسخ آن، در نحوه «مدیریت مالی» است که می‌بایست در زندگی خود اعمال کنید. به این ترتیب که برای هر بخش از نیازهای گوناگون خود، پاسخ مناسب مالی و اقتصادی بیابید:


- نخستین نیاز هر یک از ما، برآورده شدن احتیاجات ضروری زندگیمان است؛ مانند: غذا، پوشاک، مسکن، بهداشت، تحصیل و جابه‌جایی‌های روزمره.


- دومین، نیاز به تامین آتیه و امنیتِ درآمد است. یعنی بدانیم در صورت از کارافتادگی و یا رسیدن به زمان بازنشستگی، درآمد کافی برای یک زندگی راحت و شایسته را خواهیم داشت.


- سومین آنها، نیاز به تفریح، لذت و خوشی است؛ مانند: سفر، تفریحات سالم و هر کاری که انجامش به ما لذت و خوشی سالم و قانونی و اخلاقی می‌دهد.


- چهارمین نیازی که می‌بایست تامین شود، نیاز به انجام کارهای خیر و درستی است که به ما آرامشِ درون می‌دهد و به زندگیمان معنا می‌بخشد؛ مانند: کمک به دیگران، بیماران، نیازمندان واقعی و...


در برنامه مدیریت اقتصادی که به شما پیشنهاد می‌کنم، هدف اصلی این است که شما در کوتاه‌ترین مدت بتوانید به «استقلال مالی» برسید. هر چه سریع‌تر بهتر، هر چه بیشتر بهتر، و هر چه راحت‌تر باز هم بهتر.